سرویس و نگهداری چیست ؟

نگهداری و تعمیرات مجموعه ای از فعالیت ها و عملکردها است که هر کدام با توجه به تعاریف خود حفظ ماموریت عملیاتی نگهداشتن دستگاه ها، ماشین آلات، و تجهیزات را دارند که باعث میگردند قابلیت عملیاتی آنها حفظ شود. امروزه نگهداری و تعمیرات یک تجهیزیعنی طرح ریزی وانجام فعالیت هایی برروی تجهیزات که باعث عملکرد مستمر تجهیز برای تولید محصول یا خدمات با کیفیت را مهیا میسازد.

196

سرویس و نگهداری چیست ؟
نگهداری و تعمیرات مجموعه ای از فعالیت ها و عملکردها است که هر کدام با توجه به تعاریف خود حفظ ماموریت عملیاتی نگهداشتن دستگاه ها، ماشین آلات، و تجهیزات را دارند که باعث میگردند قابلیت عملیاتی آنها حفظ شود. امروزه نگهداری و تعمیرات یک تجهیزیعنی طرح ریزی وانجام فعالیت هایی برروی تجهیزات که باعث عملکرد مستمر تجهیز برای تولید محصول یا خدمات با کیفیت را مهیا میسازد.
انواع سطوح نگهداری و تعمیرات:
1-  نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه PM Preventive maintenance}}
2-  نگهداری و تعمیرات پیش بینانه PDM predictive maintenance}}
3-  نگهداری و تعمیرات اصلاحی CM Corrective maintenance}}
4-  نگهداری و تعمیرات  اضطراری EM Emergency maintenance}}
5-  نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر(ژاپنی) TPM Total productive maintenance}}
6-  نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان RCM Reliability centered maintenance}}

 
1-  : PMاصطلاحا میگویند نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه PM مجموعه فعالیت هایی است که برای جلوگیری از وقوع یک خرابی در تجهیزات انجام میگردد. این مجموعه از فعالیت ها ممکن است تعمیراتی یا نگهداری محور باشند و باعث پیشگیری از وقوع یک خرابی یا حادثه و توقف برنامه ریزی نشده تجهیزات گردند.فعالیت های نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه شامل بازرسی ، بازدید، سرویس، آچارکشی، بالانس کردن، تعویض قطعات، روانکاری و غیره... است.
 
2-PDM : بصورت خلاصه نت پیش بینانه PDM  فعالیت های مبتنی بر پایش وضعیت تجهیزات میباشد که به مجری داده های آماری خوبی برای تعیین و پیش بینی احتمال وقوع یک خرابی را در آینده میدهد.بعد از تشخیص وقوع یک خرابی در تجهیز واحد نت میتواند فعالیت های تعمیراتی پیشگیرانه را روی تجهیز در یک زمان برنامه ریزی شده تبیین و اجرا کند.
 
3-CM : وقتی یک تجهیز خراب میشود چند نوع اقدام باید روی آن انجام گیرد که این اقدامات مفاهیم مختلفی دنبال میکند:
1-مهم است که این خرابی به دیگر تجهیزات یا قطعات آن دستگاه تسری پیدا نکند و لذا باید اقداماتی را تعریف و طرح ریزی کرده باشید که جلوی تسری یک خرابی به دیگر تجهیزات را بگیرد این اقدامات را اقدامات محدود کننده یا موردی فوری میگویند که گاها میتوانند خیلی ساده و سریع باشد مثل خرابی یک آداپتور مرکزی (سوییچینگ) که در دوربین های مداربسته، سیستم های نظارت تصویری منجر به قطعی تمامی  دوربین ها میشود.
2-اقدام بعدی این است که تجهیز را به حالت آماده بکار قبلی برگردانده شود،یعنی تجهیز را درست کنید این اقدام را اصلاحی گویند. قطعات معیوب تعویض و دستگاه تعمیر میشود و ایرادات رفع و دستگاه آماده بکاراست.
3-بعد از دواقدام فوق باید به تجزیه و تحلیل علت ریشه ای وقوع این خرابی در دستگاه پرداخته شود. برای شناسایی و جلوگیری از وقوع مجدد این خرابی در دستگاه باید بررسی کنید چرا و چه عللی باعث شدند که این تجهیز عملکرد لازم را مهیا نسازد و خراب شود. خروجی این تحلیل اقداماتی است که به آنها اقدامات اصلاحی میگویند لذا اینکه فعالیت های نگهداری و تعمیرات که برروی کنترل، شناسایی و جلوگیری از وقوع علل ریشه ای خرابی انجام میشود، اقدام اصلاحی است.
 
4-EM : وقتی یک تجهیز خراب میشود و باعث توقف تولید وعدم ارائه عملکرد مورد نظرما از دستگاه را پیش می آورد که باید هرچه سریع نسبت به رفع خرابی و شروع تولید یا کار دستگاه اقدام شود مجموعه ای از فعالیتهای ذکر شده در نگهداری و تعمیرات اصلاحی باید انجام گردد که مهمترین آنها اقدامات محدود کننده ازتسری خرابی به دیگر تجهیزات و قطعات واصلاح و یا درست کردن دستگاه به شرایط عملکردی مورد انتظار است.
 

5-  : TPMسیستم مدیریت نگهداشت ژاپنی نگهداری و تعمیرات بهره ورفراگیر  TPMاست که در ویرایش جدید آن ۸ رکن اصلی در نظر گرفته شده است .
ارکان نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر TPM
    1- نظام آراستگی در نگهداری و تعمیرات  
    2- نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده pm  
    3- نگهداری و تعمیرات اپراتوری AM    
   4- کایزن (بهبود مستمر)
    ۵- آموزش نگهداری و تعمیرات
    ۶- کیفیت
    ۷- ایمنی و محیط زیست
   ۸- TPM اداری عمده مباحث TPM روی کنترل و حذف اتلافات می باشد که شاخص اثر بخشی کلی تجهیزات OEE یکی از معیارهای اصلی سنجش این مدیریت نگهداشت است .

 
مزیت بهره مندی از تعمیرات TPM  شامل: دستگاه به ندرت دچار خرابی یا تعمیر میشود با اعمال تعمیرات بهره ور، احتمال وقوع حادثه در حین کار با دستگاه کمتر میشود.
 
۶-RCM  : نگهداشت مبتنی بر قابلیت اطمینان یا به اختصار  RCMگفته می شود مجموعه ای از فعالیت های مطالعاتی و گروهی ساختاریافته ای است که بر روی یک دستگاه خاص انجام میشود که نهایتاً منجر به افزایش قابلیت اطمینان آن دارایی فیزیکی شود.
 
 
 
 
مهمترین فواید پیاده سازی صحیح نت مبتنی بر قابلیت اطمینان:
افزایش قابلیت دسترس پذیری دستگاه ها و ظرفیت تولید – کاهش هزینه های نت _ عملیاتی و خرابی دستگاع ها – کاهش چشمگیر حوادث صدمه زننده به ایمنی و محیط زیست _ افزایش طول عمرتجهیزات_ کاهش قابل توجه فعالیت های اضطراری سازمان ایجاد فرهنگ همکاری در بین همه گروه ها و همچنین فضای برنامه ریزی و عملکردی پیش اقدام RCM  به عبارت دیگر یک روش مهندسی در جهت ایجاد ارتباط بین فعالیت های نت و مکانیزم خرابیها به کمک یک ساختار و رابطه منطقی می باشد .
شیوه های استفاده از انواع روش های نگهداری و تعمیرات :برای اجرای نگهداری و تعمیرات جهت دارباید مراحل اصلی این روش عبارتند از:
 تهیه ساختارداده های دستگاه – تهیه مدل عملیاتی و کاربردی از دستگاه_ مشخص کردن شرایط مطلوب دستگاه_ مشخص کردن و شناسایی شرایط واقعی دستگاه _ مقایسه شرایط مطلوب با واقعی_ عیب یابی_ تجزیه و تحلیل نقاط ضعف بهینه سازی و حذف نقاط ضعف دستگاه .
با اجرای انواع روش های نگهداری و تعمیرات جهت دارمیتوان به منافع و مزایای زیرنایل گردید:
۱.استفاده از حداکثرعمرمفید دستگاه
۲.افزایش راندمان زمانی دستگاه
۳.جلوگیری از تعمیرات،باز و بسته کردن بی مورد قطعات دستگاه
۴.اجرای برنامه لازم جهت تعمیرات
۵.افزایش قابلیت اطمینان و عملکرد دستگاه
۶. کاهش نظارت مستمر بروضعیت دستگاه بواسطه استفاده از تجهیزات ایمنی
 

 
 
 
خلاصه و جمع بندی:
 در صورتی که شرایط غیرمجازی بعد از ارزیابی کامل دستگاه مشخص شود مرحله عیب یابی آغاز شده و نوع عیب ، محل آن و علت آن مورد بررسی می گردد به این ترتیب میتوان عمر باقی مانده قطعه یا دستگاه را پیش بینی کرده و دستور العمل هایی برای بهره برداری بهتر از دستگاه و روش های نگهداری و تعمیر آن تدوین نمود. این داده ها می توانند روند سلامت و یا خرابی دستگاه را نشان  داده و به شناسایی و تجزیه و تحلیل نقاط ضعف دستگاه کمتر کنند.